Berangkat Ke Mekah




Alhamdulillah! Sampai gak mak & ayah ke Mekah. Sampai je di Jeddah terus je Ayah aku call bg tau dier selamat sampai. Sehari sebelum bertolak, aku tengok buzy tul dorang menyiapkan barang2 perlu bawak. Bukan ape, nanti kalu tertinggal barang sape lak nak gi antar. Bukan nya dekat, kalu dekat leh gak aku gagah kan diri aku nie m'ngatornye. Mak aku releks jee. Dier dah siap awal2, ayah aku last minit baru nak kemas, tu pun sampai 2 hari persiapan nya. Biasa laa bila tengah sibuk2 nak b'siap, ade jee orang datang umah nak jumpe, nak kirim, nak bagi duit berkat, bagi bekal makanan(bekal sambal, cencaluk dan belacan, org melaka laaa katakan) dan b'mahap2pan. Paling best, pak mertua yang jauh (Kuantan) pun bole datang nak jumpe ayah/mak. Macam2 laa pengalaman kwn2 ayah/mak yang dah gi haji tahun2 lepas. Mak aku lak kalu org dah datang umah, tak sah kalu dier tak wat makan2 dan minum2. Aku nie laa jadi mangsa, gi balik gi balik kedai. Mujurlaa laaa kedai tu dekat jee. Aku jugak yang jadi catering serve kan makanan untuk org lelaki(aku ingat laa tahun2 akan dtg, aku nak wat kontrak catering laa). Bole kata laa aku laa yang paling sibuk time tu. Org lain???? Dorang pun sibuk gak. Cuma aku jee nampak sibuk sikit dari dorang hahahhaha. Dalam kul 9.30 ke kul 10.00mlm mak ayah aku b'siap pakai ihram sebab dalam kul 11.00mlm org surau kat area umah mak aku nak datang untuk doa selamat. Kalu korang nak tau, walaupun kat sana (Taman SPPK Segambut) dah dekat ngan bandar KL. Tapi semangat gotong royong, muafakat bantu membantu masih diamalkan oleh masyarakat setempat. Tu yang unik nya Taman aku hehehehehe. Tengah sibuk2, nak gerak tiba2 ayah aku lak terlupa mana dier letak selipar. Abis aku bongkar seisi umah masih tak jumpe selipar tu. Selipar tu plak baru di beli di kedai Pak Mydin. Macam2 arrr ayah aku nie. Last2 pinjam jee selipar kawan mak aku. Tepat pukul 11.30mlm bertolak laa kami sekampung ke Kelana Jaya(tmpt b'kumpul jemaah2 haji sebelum ke KLIA). Pehhh......punye laaa ramai org kat sana(awek2 lagi ramai, sib baik aku bwk bini aku). Aku tengok, jemaah haji nya tak de laa ramai sangat. Yang ramainya org2 mengantar. Punye laa sesak org, kalah konsert Jom Heboh. Sebelum Jemaah Haji di kumpulkan dalam kompleks tabung haji aku salam ayah dan mak mohon mahap, halal kan makan minum. Aku tengok org lain semua bercucuran air mata, masa salam ngan ayah/mak aku. Aku jee yang tak kuar air mata, sebab nak sedih wat pe. Ayah/Mak aku bukan nye gi mana pun. Pegi umah Allah. Ape yang nak disedeykan. Tapi bila tengok org lain kuar air mata dengan tak semene2 aku lak kuar air hidung(selseme, pagi tuuuu mandi embun). Settle semua mende, aku pun balik laa ke Segambut ngan keadaan letih. Sampai jee umah terus tertido keletihan.

Comments