Cuti Raya

Hmmm... lama gak aku tak update blog nie.... maklum laaa musim raya blum abis lagi. Biasa laaa buzy sikit. Macam2 projek aku buat. Tapi memang best laa raya tahun nie. Sebab raya kat kampung aku. Macam mende lehh wat. Abis satu melaka aku round bawak bini aku. Bini aku lak tak penah jalan2 kat melaka. Kira nyaa aku nie pemandu pelancong laaa. Bini aku sampai demam2 bejalan ngan aku. Baru dier tau melaka nie besar. Macam2 tempat sejarah aku bawak. Contoh nya :- Perigi Hang Tuah, yang terletak di Kampung Duyung Melaka









Mengikut cerite org2 tua, perigi ini telah digali sendiri oleh hang tuah dan kawan2nya mase dorang kecik dulu. Air perigi nie pun dipercayai boleh menyembuhkan penyakit2 kulit. Wallahualam...
Pastu aku bawak bini aku gi Makam Hang Tuah yang terletak kat ner pun aku tak ingat:-










Pastu kitaorg gi ke Banda Hilir, kat sini macam2 mende ade. Ade replika kapat potugis (bukan kapal betul)






Pastu gi Bukit St Paul atau pun kota melaka yang dibina semasa pemerintahan Portugis, kemudian diambil alih oleh Belanda. Kat sini banyak kubur2 pembesar2 potugis dan belanda. Banyak laa makam2 dorang kat bukit nie.

Comments